BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

21 October 2010

::Elia Abu Madhi bermadah::

Orang berkata: "Langit selalu brduka dan mendung."
Tetapi aku berkata: "Tersenyumlah, cukuplah dukacita di langit sana."
Orang berkata: "Masa muda sudah berlalu dariku."
Tetapi aku berkata: "Tersenyumlah, bersedih hati menyesali masa muda takkan berguna."
Orang berkata: "Langitku yang ada di dalam jiwa sudah membuatku merana dan berduka. Janji-janji sudah mengkianatiku ketika kalbu sudah menguasainya, bagaimana mungkin jiwaku sanggup mengulum senyum manisnya?"
Maka aku pun berkata: "Tersenyum dan berdendanglah, ketika engkau membandingkan, seliruh usiamu akan habis untuk merasa sakitnya."
Orang berkata: "Perniagaan selalu penuh muslihat dan penipuan ia bagai musafir yang akan mati kerana diserang rasa haus."
Tetapi aku berkata: "Tetaplah tersenyum sebab engkau akan mendapat penangkal dahagamu. Cukuplah engkau tersenyum sebab mungkin hausmu akn hilang dengan sendirinya. Maka mengapa engkau pelu bersedih hati dengan dosa dan kesusahan orang lain, apatah lagi hingga seolah-olah engkau yang berbuat dosa dan kesalahan orang itu?"
Orang berkata: "Kini hari raya sudah nampak tanda-tandanya seolah-olah menyuruhku membeli pakaian dan anak patung. Manakala aku punya kewajipan ke atas kawan-kawan dan saudara namun tapak tanganku tidak memegang walaupun hanya satu dirham."
Kukatakan: "Tersenyumlah, cukuplah bagimu kerana engkau masih hidup, dan engkau tidak kehilangan saudara-saudara dan kerabat yang engkau cintai."
Orang berkata: "Malam memberiku minuman 'alijamah."
Maka aku berkata: "Tersenyumlah, walaupun engkau makn buah 'alqamah. Mungkin sahaja orang lain yang melihatmu berdendang, akan membuang semua kesedihan. Berdendanglah! Adakah engkau ingat dengan cemberut akan memperolehi dirham atau engkau merugi kerana menampakkan wajah berseri? saudaraku, tidak membahayakan bibirmu jika engkau mencium, juga tidak membahayakan jika wajahmu nampak cantik berseri. Tertawalah, sebab meteor-meteor langit juga tertawa, mendung tertawa, sebab itu kami mencintai bintang-bintang."
Orang berkata: "Wajah berseri tidak membuat dunia bahagia, yang datang ke dunia dan pergi dengan gumpalan amarah."
Kukatakan: "Tersenyumlah, selagi antara engkau dan kematian ada jarak sejengkal, selepas itu engkau tidak akan tersenyum."

::Sebenarnya semua orang sangat memerlukan senyuman, wajah yang selalu berseri, hati yang lapang, akhlak yang menawan, jiwa yang lembut, dan pembawaan yang tidak kasar::

20 October 2010

20 Oktober 2010

Assalamualaikum......
arie nie mrpakan arie sjrah bgi dri sya krn arie nie bljaq ssuatu yg bru iaitu kna wt blog sndri....rsa gmentar pown da..sbb xtaw nak tlis pa...so sya arap disini sya akan dpat pljari ssuatu yg bwu dan b'mnfaat untuk dri sya sndri dan smua....